En dag i Astrid Lindgrens Verden

Sponsoreret / Inviteret – men alle meninger er selvfølgelig mine egne

Jeg havde den store glæde at deltage i en presserejse til Vimmerby, hvor vi blev inviteret ind i Astrid Lindgrens fortryllende verden. Fra det øjeblik vi ankom, var vi omgivet af den magi og nostalgi, som Lindgrens historier er kendt for. Dagen var spækket med fascinerende oplevelser, der bragte barndommens elskede figurer og eventyr til live på en måde, jeg aldrig før har oplevet. Fra guidede ture i hendes barndomshjem til teaterforestillinger og besøg på ikoniske filmsteder, var hver eneste aktivitet med til at vække minder og skabe nye. Her er et tilbageblik på en dag fyldt med magi, eventyr og en dybere forståelse for en af verdens mest elskede forfattere.

Astrid Lindgrens Barndomshjem

Vi startede dagen med en guidet tur på Näs, Astrid Lindgrens barndomshjem. Det var utroligt at se, hvor denne elskede forfatter voksede op, og hvordan hendes omgivelser inspirerede hendes mange historier. Hvert hjørne af huset og haven syntes at fortælle sin egen lille historie om Astrids barndom, hendes lege og de mennesker, der formede hendes liv og forfatterskab. Efter turen nød vi en klassisk svensk fika – kaffe og kage – mens vi reflekterede over den kreative energi, der stadig synes at gennemsyre stedet. Der var noget særligt ved at sidde og betragte de omgivelser, der havde været så betydningsfulde for en af verdens mest elskede forfattere.

Besøg Astrid Lindgrens barndomshjem

Astrid Lindgrens Verden

Efter en kort køretur ankom vi til Astrid Lindgrens Verden, en park hvor Lindgrens historier kommer til live. Parkens atmosfære er som taget lige ud af Lindgrens bøger. Det var en magisk oplevelse at træde ind i de verdener, jeg kun har kendt fra bøger og film. Fra Villa Villekulla, hvor Pippi Langstrømpe bor, til Mattisborgen fra Ronja Røverdatter – hver eneste detalje var gennemtænkt og tro mod Lindgrens fortællinger. Vi gik gennem de små gader og stier, der førte os fra én elsket historie til en anden, og det føltes som om, vi var trådt direkte ind i Astrids fantasifulde univers.

Hvert område af parken var designet med en sådan omhu og præcision, at det var umuligt ikke at blive imponeret. Vi så børn lege i Emil fra Lønnebergs gård, klatre i træer og trække katten i halen, mens de voksne nød de nostalgiske minder fra deres egen barndom. Vi besøgte også Mattisborgen, hvor vi kunne forestille os Ronja og Birk løbe gennem skovene og råbe “Vårskriket” ud over klipperne. Det var en oplevelse, der bragte Lindgrens historier til live på en måde, som både børn og voksne kunne nyde.

Efter at have udforsket parken, satte vi os ned for at se en teaterforestilling om Pippi Langstrømpe. Forestillingen “Fabbe Piratens Datter!” var fyldt med sjov og eventyr, og det var fantastisk at se børn og voksne blive opslugt af Pippis vilde påfund. Skuespillerne gjorde et fremragende arbejde med at bringe karaktererne til live, og det var tydeligt, at både børn og voksne nød forestillingen i fulde drag.

Besøg Astrid Lindgrens Verden

Bullerbyn

Senere på dagen fortsatte vi vores eventyr med en tur til Bullerbyn, den ikoniske filmsted for “Alle vi børn i Bulderby”. Dette lille samfund, bestående af tre gårde, er lige så idyllisk og charmerende, som det beskrives i bøgerne og vises i filmene. Vi kunne næsten høre børnenes latter og lege, mens vi gik rundt og betragtede de velbevarede bygninger og omgivelser. Det var som at træde ind i en tidslomme, hvor livet var enklere, og hvor barndommens uskyld og eventyr herskede.

Bullerbyn er ikke bare et filmsted; det er et sted, hvor man virkelig kan mærke ånden af Astrid Lindgrens fortællinger. De små, farverige huse med deres blomstrende haver og de omkringliggende marker skabte en følelse af ro og glæde. Vi tog os tid til at tage nogle billeder og nyde den idylliske udsigt, mens vi forestillede os de mange eventyr, der kunne have fundet sted her. For mange af os var det et nostalgisk gensyn med en vigtig del af vores barndom.

Filmbyn

Vores sidste stop på rejsen var Filmbyn i Mariannelund, et museum dedikeret til filmatiseringerne af Astrid Lindgrens værker. Her fik vi en guidet tur gennem de mange udstillinger, som fejrer Lindgrens rige filmarv. Det var fascinerende at se de originale rekvisitter og kostumer fra filmene og lære om, hvordan disse klassiske fortællinger blev bragt til live på det store lærred. Vi fik et dybere indblik i filmproduktionsprocessen, lige fra manuskript til færdig film, og det var inspirerende at se, hvor meget kærlighed og omhu der blev lagt i at bevare ånden af Lindgrens historier.

Filmbyn tilbyder også interaktive udstillinger, hvor besøgende kan prøve kræfter med forskellige aspekter af filmproduktion. Vi havde mulighed for at stå foran en green screen og se os selv i scener fra de ikoniske film, hvilket var både sjovt og lærerigt. Der var også en udstilling dedikeret til de mest mindeværdige øjeblikke fra filmene, hvor vi kunne genopleve nogle af de mest elskede scener og karakterer.

En af højdepunkterne var at se de originale filmklip og interviews med skuespillere og instruktører, der arbejdede på filmene. Det gav et unikt indblik i, hvordan de arbejdede for at fange essensen af Lindgrens historier og bringe dem til live på en måde, der respekterede hendes vision. Det var rørende at se, hvor meget disse film betyder for både skabere og fans, og hvordan de fortsætter med at inspirere generationer af seere.

Besøg Filmbyn

Dagen i Vimmerby var intet mindre end en rejse gennem barndommens magiske univers. Fra de første skridt på Näs, hvor Astrid Lindgrens kreative gnist blev tændt, til de levende scener i Astrid Lindgrens Verden, og videre til de idylliske omgivelser i Bullerbyn og den fascinerende filmhistorie i Filmbyn – hver eneste oplevelse bragte os tættere på den verden, som Lindgren skabte med sine ord.

Det var en dag fyldt med nostalgi, opdagelse og en dybere forståelse for en af verdens mest elskede forfattere. At se børn og voksne blive fanget af de samme historier, der har tryllebundet generationer, var en påmindelse om den tidløse kraft af Lindgrens fortællinger. Hendes evne til at skabe verdener, hvor fantasi og virkelighed mødes, er lige så stærk i dag, som den var dengang.

Jeg forlader Vimmerby med en følelse af taknemmelighed og inspiration. Taknemmelig for at have fået lov til at træde ind i de verdener, der har formet så mange barndomme, og inspireret til at fortsætte med at udforske og værdsætte de enkle glæder og eventyr, som livet tilbyder. Hvis du nogensinde får chancen for at besøge Vimmerby og dykke ned i Astrid Lindgrens magiske univers, så grib den. Det er en oplevelse, du sent vil glemme.