Tips til et godt helbred på en flyvetur

Sommeren er over os, og det kan betyde at mange af os skal flyve mod fjerne himmelstrøg for en stund. Men denne flyvetur kan i nogle tilfælde medføre sygdom. Hvadend det er den kolde aircondition i flyet, mangel på motion eller mødet med fremmede bakterier. Vi vil for alt i verden undgå dette scenarie, og derfor har vi her nogle tips til at beholde det gode helbred på en flyvetur.

seats in economy class section of airplane

Tæppe eller varmt tøj

Jeg synes altid at det trækker sådan når jeg sidder ombord på flyet, og ofte kan det blive halv koldt. Og der ville ikke være noget værre end at fange en forkølelse ombord på flyet på vej ned til charterrejsen. Derfor medbringer jeg altid et stort vamset tørklæde, der er så stort at det også kan bruges som et tæppe, så jeg ikke fryser. Ejer du ikke et sådant tørklæde, kan du også medbringe et almindeligt tæppe eller blot tage en ekstra varm trøje med ombord på flyet.

Medbring håndsprit

For at undgå diverse smitsomme bakterier bør du medbringe håndsprit på din flyvetur. Det kan måske lyde lidt overdrevent, men tænk engang over hvor mange mennesker der har siddet i netop dit sted. Særligt skal du være opmærksom på flybordet, der er en bakteriebombe. Flyborde bliver sjældent desinficeret, og man ved aldrig hvilke bakterier der gemmer sig her.

Mad og drikke

Sørg for at spise sundt og ernæret frem til din flyvetur. Maden på flyet er ikke just en energibombe, så forkæl din krop med sunde snacks eller et fast måltid inden du stiger om bord. Hvadend du medbringer hjemmefra eller om du finder et sundt alternativ i lufthavnen. Herudover er det vigtigt at du får drukket godt med væske, og gerne vand. Kaffe, alkohol og sodavand kan virke dehydrerende.

Husk medicin

Om det så er din daglige dosis af vitamin piller, eller om det er smetestillende i tilfælde af tandpine – husk at medbringe det mest basale til turen der dækker dine behov. Er du f.eks. vant til at tage en vitaminpille dagligt bør du fortsætte i rytmen, da dit immunforsvar kan svækkes ved kombinationen af uvante omgivelser samt mangel på sit daglige tilskud.

Få en god nats søvn

Dit helbred hænger sammen med dit søvn niveau og din krops velvære. For bedre at kunne sove på flyet kan det være en ide at medbringe en pude eller nakkestøtte. Medbring desuden varmt tøj eller et tæppe, idet det ofte trækker inde i flyet.

Bevæg dig

Når man sidder stille i flyet i for lang tid har man øget risiko for blodansamlinger. Sørg derfor for at bevæge dig lidt en gang imellem. Tag evt en lille gåtur i ny og næ og gerne lige inden du lægger til at sove. Alternativt kan du lave nogle øvelser mens du sidder i sædet med at strække og bøje dine ben.

HVORDAN HOLDER DU DIG SUND PÅ REJSEN?

Skriv en kommentar