Vores rejse til Italien – en nem flyvning og sure italienere

For et par uger siden gjorde vi noget vildt. Vi pakkede nemlig vores kufferter og rejste til Italien. Men ikke bare på en hvilken som helst rejse. Vi skal nemlig bo hernede for det næste års tid – og gerne mere. Så rejsen er kun lige begyndt! Men det hele startede hjemme i lille Danmark, hvor hele familien tog med os ud i lufthavnen, hvor der blev vinket rigtig godt og grundigt farvel og på gensyn.

Flyveturen med to børn

Dette var faktisk lidt en særlig flyvetur for os. Naturligvis pga destinationen og med udsigten til at bosætte os i Italien, men bestemt også fordi at det inkluderede et par personlige milepæle for os som familie. Blandt andet var det Wilfreds første flyvetur; Ikke at han ikke har været ude at rejse før, men indtil nu havde vi bare kun kørt til destinationerne i bil. Det var desuden også Andreas første flyvetur på eget sæde, og ikke mindst var det derfor også vores første flyvetur som forældre, hvor vi skulle rejse med to børn. Og det gik over alle forventinger. Nu var det selvfølgelig heller ikke vores første flyvning med børn, og vi synes efterhånden at vi har fået os nogle rigtig gode rutiner omkring flyvningen. Læs også vores tips og tricks til at flyve med små børn >

Vi skulle flyve fra Billund kl 12, mellemlande i Bruxelles og ankomme i Rom kl 17. Og alting gik efter planen. Wilfred sov på begge flyvninger, og Andrea sad forundret og kiggede ud af vinduet for at lede efter Motormille, som klart er hendes yndlings tv-figur for tiden. Så der blev kaldt en del “Motormille… Hvor er duuuuu?”, og måske jeg også fyrede en lille løgn afsted om at Motormille hoppede med os ude i skyerne. Der blev måske også fyret op for lidt sang undervejs, hvilket jo i sig selv er harmløst. Men jeg har på fornemmelsen, at manden på sædet foran egentlig blev lidt træt af at høre den samme sang på repeat. Men frem kom vi og alle overlevede – også manden foran.

Med lejebil fra Rom

Næste etape på rejsen bestod i, at vi skulle køre fra Rom og ned til Vietri Sul Mare, som er byen hvor vi skulle bo her til at starte på. Dette var en køretur på godt 3 timer, og på trods af at det var en halvlang køretur med to trætte børn på bagsædet, så var det faktisk en behagelig rejse uden et eneste surt opstød fra børnene. Dette kunne man til gengæld ikke sige om deres forældre. Vi var nemlig godt og grundigt trætte af det biludlejningsfima vi havde valgt, og det tog en krig for os at komme ud af lufthavnen. Vi landede med flyet i Rom kl 17, og vi gik direkte hen til udlejningsskrænken hvor de ydede en særdeles langsom betjening i sneglefart – og ja den slags lægger man ekstra mærke til man når man sidder med to små børn.

Efter en god time, havde vi så endelig fået udleveret en bil, og fik besked på at vi selv skulle gå hen i hjørnet for at afhente de bestilte autostole. Stolene så meget anderledes ud end vi var vant til og det var ikke til at finde hoved og hale på hvordan de skulle monteres og indstilles, så vi gjorde hvad alle almindelige dødelige ville have gjort. Vi spurgte om hjælp! Og efter lang tids tovtrækkeri med tre forskellige irriterede italienere var der endelig én der overgav sig og modvilligt ville vise os hvordan vi kunne montere stolene. Den sure italiener forlod os hurtigt igen uden at vise os hvordan stolene skulle indstilles, og vi vendte op og ned på stolene for at få helt styr på det – alt imens endnu en vred italiener melder sig på banen. Vi holder åbenbart på hans parkeringsplads. Så med to meget grydeklare og trætte børn der skulle ind i bilen og den vrede italiener der pustede os hårdt i nakken blev hele situationen pludselig ret kaotisk.

Ankomst ved Vietri Sul Mare og vores nye hjem

Vi ankom derfor til Vietri Sul Mare meget meget sent. Her satte jagten ind på at finde en parkeringsplads. Vi har nemlig valgt at bosætte os lige midt i centrum, hvor der åbenbart ikke er det store udbud af parkeringspladser. Ja faktisk skulle vi ned af en lille snørklet vej, hvorfra vi skulle gå 4-5 minutter op ad bakke til vores lejlighed. Set i bakspejlet var dette måske ikke det smarteste valg af lejlighed med 2 små børn og alt det harpengut der nu følger med i forbindelse med en flytning. Men til vores forsvar stod der i annoncen at der var gratis parkering på gaden. Hvilket ikke var helt løgn – det var bare meget meget meget langt væk. Men frem kom vi, og vi ankom til vores nye hjem i en hyggelig ligge baggård ved siden af byens katedral. Lejligheden er booket gennem airbnb, og vi synes at vi fandt et godt match på vores behov til et begynderhjem. Næste step bliver at finde et permanent sted at bo, og at få alt papirarbejdet på plads. Men alt dette skal vi nok vende tilbage til.

Written By
More from Rebecca Line

Kom tættere på dyrene hos Aalborg Zoo

Vi elsker de unikke oplevelser man kan få i en zoologisk have,...