Aktiviteter ved Langesø

Vi har for nyligt tilbragt en weekend ved Langesø Slot beliggende ca 20 minutter vest for Odense. Her fik vi royale fornemmelser da vi boede i Baronessens lejlighed – en 200 m2 stor renoveret lejlighed, hvor der var højt til loft, 4 soveværelser og 2 fint indrettede slotsstuer. Læs meget mere om vores slotsophold på Langesø Slot. Vi valgte at tage af sted på dette slotsophold ved Langesø Slot uden børn, for lige at få en break fra hverdagsræset, og for at få en god nats søvn for første gang i 5 måneder. Desuden ønskede vi at afprøve nogle af de aktiviteter omkring slottet som ikke ville have været mulige med små børn – såsom MTB. Så læs med her for at få nogle rigtig gode forslag til et par dage ved Langesø.

langesoe_mtb

Mtb i Langesø Skoven

Langesø Skoven er et ganske populært sted at køre på mountainbike, og her er anlagt to betalingsspor til formålet. Et sydspor og et nordspor hvor der er forskellige sværhedsgrader alt efter hvor øvet du er. Det var årets første rigtige forårsdag med temperaturer op mod de 20 grader, og dermed perfekt til en tur på cyklen. Og det var vi bestemt ikke de eneste der tænkte, for det vrimlede med cyklister der skulle en tur ud i skoven.

Vi har ikke været ude på rigtige mountainbikespor før, men vi så det som en oplagt mulighed når nu vi havde en MTB bane i slottets baghave. Vi startede derfor dagen ud med at køre lidt Mountainbike i Langesø Skoven. Vi kontaktede LejMTB.dk for at leje cykler samt cykelhjelme til turen. LejMTB har en butik ca 5 km fra Langesø Skoven, men de leverer gerne cykler til der hvor du befinder dig. Sørg for at kontakte dem i god tid for at lave en aftale, så du ved at der er cykler klar på det givne tidspunkt. For os var LejMTB.dk meget fleksible, og selvom vi først ringede om morgenen havde vi cykler klar kl 14.

langesoe_mtb3

Vi tog hjelme på og blev kort oplært i brug af cyklerne, og snart efter begav vi os afsted ind i skoven. Der er en øvebane inden man kører rigtig ud i skoven, hvor man får afprøvet teknikken på cyklen. Vi drog dog direkte ud på sydsporet, der gerne skulle være det nemmeste og korteste af de to spor. Vi fik af vide at det ville tage ca en time at køre på det blå spor, men vi brugte ca det dobbelte. Men nu er vi jo også nybegyndere med stort N. Plus at vi stod af cyklen flere gange for at tage lidt billeder. Undervejs står vejvisnings-pæle, som viser dig i den rigtige retning, og så er det ellers bare om at begive sig afsted på en frisk cykeltur.

langesoe_skov

Vi kørte på små grusveje og på smalle stier inde i skoven, og vi lærte hurtigt at få cyklen helt ned i gear på vej op ad de stejle bakker. Det er smadder sjovt at køre i terræn, men man skal dog huske at have respekt for det. Vi var som nævnt begge nybegyndere og der var da flere gange hvor vi begge kunne have styrtet hvis ikke vi havde sænket farten og bremset godt ned. Vi havde desuden begge godt ondt i numserne efter cykelturen, så hvis vi skulle gøre det igen ville det være med et par rigtige cykelshorts. Kroppen var godt brugt, og da vi om aftenen skulle ud at spise var vi begge ret glade for at sidde på stole der var godt polstrede.

Inden du begiver dig af sted på mountainbike: Husk at du skal have en dagslicens for at cykle på MTB sporet ude i skoven. Det koster 100kr og skal købes ved golfcenteret som ligger lige overfor Langesø Slot. Du kan leje cykler og udstyr hos LejMTB.dk som privatperson eller i forbindelse med events. Det var super anvendeligt for os.

langesoe_mtb2

Spil golf på én af Danmarks smukkeste baner

Er man til golf er en tur på Langesø Golfbane et must. Det er en utrolig flot bane, designet og vedligeholdt af de bedste folk fra nær og fjern, så sæt endelig en dag af til de 18 huller. Husk at bestille tee-tider ellers kan man desværre godt komme forgæves på den populære bane. Alle tee tider var f.eks booket indtil kl 16.00 den søndag vi var forbi. Det blev (desværre for Kris) ikke til mere end en tur på drivingrangen, og puttinggreenen i denne omgang. Men måske det kan blive til 18 huller på et tidspunkt til sommer.

Klubhuset er bygget strategisk godt og ligger med flot udsigt ud over både sø og golfbane. Her kan man sidde på terrassen og nyde en kold Albani – det er jo Fyn – eller en omgang mad fra køkkenet. Vi fik i hvert fald en dejlig brunch med alt hvad dertil hører mens vi kunne nyde det gode vejr og den smukke golfbane. Stedet er drevet af passionerede mennesker, og man kan møde både Hans og Andrea på stedet. Deres passion skinner tydeligt igennem, og der er ingen tvivl om at banen i fremtiden kun vil blive endnu smukkere og endnu mere attraktiv.

langesoe_golfklub

Langesoegolf3

brunch_langesoe

Tag ud på en gåtur

En ting du helt sikkert ikke må gå glip af når du besøger Langesø er at opleve den smukke natur, som er overalt omkring dig. Gå en tur ned ad stierne om bag slottet, og op langs Langesø og oplev hvordan træerne der reflekteres i vandet og oplev den fredfyldte natur omkring dig. Det er helt sikkert et postkort værdigt. Du kan f.eks. medbringe en is fra vaffelhuset på gåturen eller måske du kunne pakke en lille picnic til en hyggelig dag i skoven.

langesoe2

langesoe_skoven

langesoe

Langesø vaffelhus

Hos Langesø Vaffelhus bliver du forkælet med god kvalitets is med mere end 26 smagsvarianter samt hjemmelavet guf med forskellige smage.  Vi købte begge en is med 3 kugler og fik en klat guf på toppen, og det skal lige siges at det altså er nogen rigtig store kugler man får. Vi prøvede blandt andet italiensk jordbær, stracciatella, smarties og lemon. Og disse smagsvarianter var helt forrygende. Er du usikker på hvilken smag du ønsker kan du få lov til at smage lidt på dem du overvejer forinden, så du ved at du træffer det rette valg. Med isen i hånden begav vi os ud på en lille gåtur ind i Langesø Skoven, hvor vi fandt os en lille spot bag slottet.

langesoe_is

Ridning og fiskeri

Området omkring Langesø er også populært for ridning og for fiskeri. Og under vores besøg så vi masser af islandske heste på stierne omkring slottet, og glade ryttere der nød at komme ud i forårsvarmen. Flere lystfiskere havde også sat fiskestangen frem ude ved Langesø, hvor der i den grad var fred og idylliske omgivelser.

Tag ind til Odense

Hvis du tilbringer flere dage på Langesø Slot vil det være oplagt også at tage en smut ind forbi Odense, som ligger en kort køretur derfra. Vi selv var inde og spise aftensmaden på en restaurant inde i byen, og det var dejligt nemt at finde frem og tilbage. Der findes nu også flere bemærkelsværdige seværdigheder inde i Odense såsom HC Andersens Hus, Odense Zoo, Brandts og meget mere. Så snyd ikke dig selv hvis du har tiden. Vi har tidligere skrevet flere indlæg om Odense >

hcandersen_hjem

hcandersenstatue

Written By
More from Rebecca Line

Julemarkeder i Tyskland

Du har måske allerede læst vores indlæg om julemarkedet i München, som...