Tips til at håndtere jetlag med små børn

by Rebecca Line

Indeholder reklamelinks

Jetlag kan være en udfordring for voksne, men når det kommer til børn og babyer, kan det virke endnu mere overvældende. De små har brug for regelmæssighed og stabilitet, så en ændring i tidszone kan forstyrre deres rutiner og søvnmønstre. Vi har selv som familie rejst på flere eventyr hvor jetlag kunne udfordres, og heldigvis var vi godt forberedte hjemmefra med at have læst op på det, så vi følte at vi vidste præcis hvordan dette skulle håndteres. Og for os endte det med ikke at blive et problem.

Så frygt ej! I dette indlæg vil vi præsentere 10 gode punkter til at håndtere jetlag hos børn og babyer. Disse tips vil hjælpe jer med at navigere gennem den turbulente tid med jetlag og gøre rejsen til en mere behagelig oplevelse for hele familien. Og måske i er lige så heldige som os. Forberedelse er i hvert fald nøglen.

– Bestil et fly (reklamelink)
– Bestil et hotel (reklamelink)
– Bestil oplevelser (reklamelink)
– Køb by plakater (reklamelink)

1. Gradvis tilpasning med jetlag

Før I begiver jer ud på rejsen, kan I forsøge at justere jeres barns sengetid og måltider gradvist et par dage før afrejsen. Dette kan gøres ved at skubbe sengetiden 15-30 minutter frem eller tilbage hver aften, afhængigt af om I flyver mod øst eller vest. Gradvis tilpasning kan hjælpe med at forberede deres indre ur på den nye tidszone og mindske de pludselige ændringer, der kan forårsage jetlag.

2. Følg solens rytme

Efter ankomsten til den nye destination er det vigtigt at lade jeres barn tilpasse sig den lokale tid ved at følge solens rytme. Udsæt dem for naturligt lys om dagen, især om morgenen, da det kan hjælpe med at regulere deres biologiske ur og signalere kroppen om at være vågen. Om natten bør I begrænse eksponeringen for lys, især det blå lys fra skærme, da det kan forstyrre produktionen af søvnhormonet melatonin og forsinke søvn.

3. Giv dem tid til at hvile

Under jetlag-perioden vil jeres barns søvnmønster muligvis være ustabilt, og de kan have svært ved at falde i søvn på de sædvanlige tidspunkter. Vær tålmodig og giv dem tid til at hvile, når de føler sig trætte. Undgå at presse dem til at sove på bestemte tidspunkter, da deres kroppe stadig tilpasser sig den nye tidszone. Lad dem sove, når de har brug for det, og vær fleksible med søvnen i de første dage efter ankomsten.

4. Skab en beroligende sengetidsrutine

En velkendt sengetidsrutine kan være beroligende for jeres barn og hjælpe dem med at falde i søvn lettere, selvom tidszonen er anderledes. Oprethold de velkendte elementer i sengetidsrutinen, såsom et varmt bad, hyggelig læsning eller en beroligende sang. Disse faste ritualer kan signalere, at det er tid til at falde i søvn og skabe tryghed og forudsigelighed for jeres barn.

5. Hold dem hydrerede

Rejser kan være udmattende, og det er vigtigt at sørge for, at jeres barn får tilstrækkeligt med væske. Dehydrering kan forværre jetlag og påvirke deres generelle trivsel. Medbring en vandflaske og tilbyd dem vand eller mælk regelmæssigt, især hvis I flyver, da luften om bord på fly kan være tør.

6. Undgå overstimulering

I de første dage efter ankomsten kan jeres barn være overstimuleret på grund af den nye omgivelser og det spændende eventyr. Reducer stimuleringen omkring sengetid, såsom skærmtid eller aktiv leg, der kan få dem til at være mere vågne og urolige. Skab et roligt og behageligt miljø i soveværelset for at hjælpe dem med at falde i søvn.

7. Vær tålmodig

Tilpasning til en ny tidszone kan tage tid, især for små børn og babyer, da deres indre ur skal justere sig til den nye dag-nat cyklus. Vær tålmodig og forstå, at det er en naturlig proces, som de vil vænne sig til med tiden. Undgå at blive frustreret, hvis de ikke sover som normalt, og husk, at jeres tilstedeværelse og omsorg vil berolige dem i den nye situation.

8. Gå ud i dagslyset

Hvis det er muligt, skal I tage udendørs og udsætte jer for naturligt lys om dagen. Dagslys hjælper med at regulere kroppens biologiske ur og støtter tilpasningen til den nye tidszone. Aktiviteter udendørs kan også hjælpe med at trætte dem ud og forbedre deres søvnkvalitet om natten.

9. Undgå overtræthed

Selvom det kan være fristende at udfylde dagen med aktiviteter, skal I undgå at overanstrenge jeres barn, især i de første dage efter rejsen. Overtræthed kan gøre jetlag værre og gøre det sværere for dem at tilpasse sig den nye tidszone. Skab tid til hvile og afslapning i løbet af dagen og undgå for mange planlagte aktiviteter.

10. Vær forberedt på tilbagevenden

Når I vender tilbage til hjemlandet, kan I stå over for endnu en omvæltning af jetlag. Vær forberedt på dette og giv jer selv og jeres barn tid til at komme tilbage i den normale rytme. Igen er tålmodighed nøglen, da det kan tage nogle dage for dem at tilpasse sig den tidligere tidszone igen. Vær fleksible med sengetid og opmærksomme på deres behov for hvile og søvn.


Husk, jetlag er en midlertidig udfordring, og med de rette strategier og tålmodighed kan I hjælpe jeres børn og babyer med at tilpasse sig den nye tidszone og genoprette deres søvnmønstre. Vær forberedt på at give dem tid og rum til at vænne sig til den nye rytme, og husk at følge deres led, når det kommer til søvn og hvile. Med de 10 punkter i baghånden kan I nu tage på eventyr med jeres små, velvidende at I har værktøjerne til at håndtere jetlag og skabe uforglemmelige minder sammen som familie.

– Bestil et fly (reklamelink)
– Bestil et hotel (reklamelink)
– Bestil oplevelser (reklamelink)
– Køb by plakater (reklamelink)

Har du flere gode tips som du har lyst til at dele?

You may also like

Leave a Comment