7 dages sightseeing i Barcelona

Barcelona er en af mine favorit storbyer i Europa, og på trods af at jeg kun har været der 2 gange føler jeg, at jeg kender byens ud og ind. Dette skyldes nok mest af alt et nørdet tiltag fra min side, med at sidde en del på Google maps inden afrejse. Her fik jeg et rigtig godt overblik over byen. Både med byens områder og placering af seværdigheder. Jeg zoomede helt ned på kortet og gik rundt på Google Street View, så da jeg ankom til byen var jeg ikke i tvivl om hvor hotellet lå, og hvor vi skulle gå hen for at finde seværdigheder og metrostationer. Det var en ret underlig fornemmelse af at man kendte byen uden at have været der før.

Anyway. Jeg føler at jeg kender byen ret godt, og det var derfor ret nemt for mig at inddele byens seværdigheder i dage, for at effektivisere turen til den smukke storby. Her er en oversigt over vores tur til Barcelona tilbage i 2010.

Dag 1 – Ramblaen

På vores første dag i Barcelona checkede vi ind på vores hotel omkring middagstid, og vi begav og straks på en tur ud i byen. Vi tog metroen til ‘Catalunya’ og steg derfor af  ved Placa de Catalunya. Herefter tog vi turen ned langs Ramblaen. Læs om hvad du kan opleve på Ramblaen her. Vi tog blandt andet ind på markedet La Bouqueria hvor vi fandt noget middagsmad, vi tog på voksmuseum og vi nød aftentimerne nede ved havnepromonaden

placa catalunya

Dag 2 – Gaudis værker

På dag 2 startede vi ud med at tage ud til Sagrada Familia, hvilket formentlig er den mest kendte af Gaudis værker. For de der ikke ved det, er Sagrada Famila en stor Kirke placeret midt i Barcelona. Kirken er endnu ikke færdigbygget på trods af, at man har bygget på den i mere end 100 år. Der er mulighed for at betale entre og komme ind i kirken, og dette kan jeg helt klart anbefale. Den er super smuk indvendigt.

Fra Sagrada Famila valgte vi at gå turen hen til Passeig de Gracia, men du kan også sagtens tage metroen. På Passeig de Gracia finder flere af Gaudis værker – Casa Battlo og Casa Mila eller også kendt som La Pedrera. Vi valgte at betale indgang til Casa Mila, hvilket helt klart var den lange kø værd. Udefra ser bygningen rigtigt nok besynderlig ud, men det er intet imod, hvad der venter dig indenfor.

sagrada_pedrera

Dag 3 – Parc Guell

Der skal som minimum afsættes en halv dag til denne park, som er et klart must see i Barcelona. Parken er opbygget af Gaudi, som i den grad har sat sit præg på storbyen Barcelona. Parken har en helt særpræget arkitektur med brug af mosaikker, skæve former og en helt unik tankegang. Desuden ligger parken højt hævet over byen, og giver dit en smuk udsigt ud over Barcelonas tage.

Efter en skøn oplevelse i Parc Guell brugte vi resten af dagen på at shoppe.

parc guell

Dag 4 – Barri Gothic

Vi startede dagen i den gamle bydel Barri Gothic. Her slentrede vi rundt på en hyggelig gåtur gennem bydelens kringlede små veje. Det kan anbefales at tage denne tur rundt i den gamle bydel på en søndag. På søndage har du nemlig mulighed for at opleve folkedansen Sardana live på den store plads Placa Sant Jaume, hvor de lokale fører an. Herudover har du mulighed for at gå forbi Barcelonas Domkirke samt en masse hyggelige små pladser.

SAM_3440

Dag 5 – La Ribera og Barcelona Zoo

Fortsætter du med at gå mod øst og væk fra Ramblaen vil du også støde på området La Ribera. Her finder du flere museer der er værd at besøge. Blandt andet Picasso Museet, eller hvad med en tur ind forbi chokolademuseet? Begge museer er et besøg værd! I udkanten af La Ribera finder du parken Parc Ciutadella, en stor og smuk park. I toppen af parken finder du en triumfbue, og på den ene side af den brede allé finder du et geologisk og zoologisk museum. I bunden af parken finder du Barcelona Zoo.

ciutadella park

Dag 6 – Montjuic og det Olympiske Stadion

Montjuic er i et område i Barcelona med masser af kunst og museer, smukke udsigter og mulighed for at se det olympiske stadion. Oplev blandt andet den fortryllende fontæne Font Magica med et smukt show af lys og vand, der troner sig op foran Nationalmuseet. Fra Nationalmuseet får du en spetakulær udsigt ud over byen.

Vi fortsatte herefter mod det Olympiske Stadion, som består af en masse forladte arenaer, og en stor plads hvorpå hele den olympiske ceremoni har fundet sted. Herefter fandt vi ved et tilfælde vejen forbi Miro museet. Miro er endnu en kendt kunstner, der har haft indflydelse på Barcelonas særprægede bybillede.

olympisk stadion_montjuic

Dag 7 – Camp Nou

For de fodboldinteresserede er det selvfølgelig et must at komme ud forbi det store stadion Camp Nou, hvor FC Barcelona spiller deres hjemmekampe. Dette stadion har plads til næsten 100.000 tilskuere, og var et imponerende syn. Vi så stadion og det tilhørende museum, men vi fik dog ikke set en fodboldkamp i denne omgang.

Barcelona 173

Written By
More from Rebecca Line

Vores første film på Youtube – en hilsen fra Aalborg

Vi har i længere tid gået og puslet med tanken om at...
Read More

1 Comment

• Super program og beskrivelse af fantastiske Barcelona – har lige lidt ekstra input hvis jeg må kommentere….Jeg vil anbefale, at man tager en Sightseeing Bus – en af de første dage, hvilket skaber et godt overblik over byen. Herudover kan jeg anbefale en tur til Bunker, som ligger på Carmel bakken – et godt alternativ til Park Güell og Montjuic som allerede er nævnt i artiklen – Fra alle 3 steder har man en fremragende udsigt over byen med middelhavet i det fjerne. Bunker og Montjuic er gratis adgang hvorimod der skal betales for adgang til en del af Park Güell – Billetten hertil eller til mange af de andre af byens attraktioner kan med fordel købes i forvejen – så man slipper for de lange billet køer – tjek http://visitwithticket.dk